Vi skal tænke og observere på en helt ny måde som ledere. Det er tid at se indad

 

Jeg har arbejdet med rådgivning og ledere i 20 år.
Og lige nu står vi i et markant skifte.

 

 

Vi kan ikke løse nutidens udfordringer og problemer med datidens tænkemåder. Der er brug for nye perspektiver og et andet mindset for at skabe succesfulde mennesker og virksomheder. Jeg er seniorrådgiver og executive coach og har arbejdet i feltet i mere end 20 år. Lige i øjeblikket går udviklingen rigtig rigtig stærkt. Og det seneste halve år, hvor verden og vores planet har talt med store bogstaver, har om noget sat yderligere skub i udviklingen.

Hvis vi skal gå forrest som leder, så er der rigtig mange af de metoder og redskaber, vi tidligere har lært, der ikke mere slår til. Og lige nu er der én ting, som giver resultat – hele vejen rundt: Det er – Autenticitet i lederskabet.

Vi hører ordet autenticitet igen og igen. Men hvad betyder det reelt, når du sidder i bestyrelseslokalet, til møde med dine medarbejdere eller dine lederkollegaer? Eller når du svarer på en mail?

 


Ledere/

Det er tid til at se indad

 

Det handler i høj grad om at finde ind til kernen i dig selv. Kerne er måske lidt uklart begreb. Hvad er det der definerer vores kerne? Det er feks. dine værdier, dine talenter, dine interesser, dit formål, og det, DU inderst inde, i dit autentiske jeg, tror på. Når alle KPI’er og de styrkebaserede dialogværktøjer er skrællet af, hvad er der så der bagved?

Tror du på det, du siger? Eller ved du inde bag ved alle ledelsesstrategierne, at der er en anden version eller anden sandhed og ser du noget, som på visse områder er et spejl af de mere barske realiteter? Når de ikke bliver italesat opstår der et vakuum mellem dig og dine medarbejdere. Og mellem dig og din bestyrelse.

Tid at se indad som leder

Mit bedste råd lige nu er: Lyt til din indre stemme.

Hvis du synes det er svært, kan det læres.

Og du vil aldrig fortryde det. Den har et vigtigt budskab, og den vil hjælpe dig med at se dig selv og de kontekster du befinder dig i, med nye perspektiver og flere nuancer, også selvom den kan være lidt svær at kommunikere med.

Når jeg arbejder med ledere, både i netværksforløb og 1-1, skræller vi af. Vi piller alle de strategiske ord af, og finder ind til kernen i det, du gør og tror på. Når al frygt og modstridende interesser og hensyn er taget ud af ligningen, hvad er det så, du i virkeligheden ved og tror på.

Faktum er nemlig. At selvom vi ikke er bevidste om, hvad der ligger inde bag ved, derinde bag alle strategierne og det vi kunne kalde overlevelsesmekanismerne, så er det ubevidst det, der styrer os. Vores kerne af dybe værdier og ærlige tanker.

Jeg har oplevet mange topledere, som virkelig er modige mennesker. De ved godt, at de er nødt til at se ind i sig selv, for at kunne skabe resultater i deres virke.

Måske er denne sommer netop tiden, hvor du kan sætte dig i en stol, med et glas vin og kigge indad.
Spørge dig selv:

Hvad tror jeg på?

Hvad ved jeg, helt inde i min kerne?

Brug det, der er til rådighed inde i dig til at sætte retning.

Min erfaring er, at det sommetider er svært at gøre det alene.

Læs mere om mine forløb her.

 

Designcoach

Designcoach by Angela Lund is a dedicated design agency specializing in creative web design and brand identity.

designcoach.dk
Forrige
Forrige

Ledelsesværktøjer eller personlig indsigt og udvikling?